7 redenen waarom in-housing ook werkt voor jouw organisatie
In-housing lijkt geen tijdelijke trend te zijn. Steeds meer merken halen de kennis, expertise en software in huis om hun eigen digitale marketing te kunnen plannen, uitvoeren en optimaliseren. Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Hierbij de top redenen waarom merken in-housing omarmen.
1. Controle over je eigen digitale marketing
In samenwerking met één of, in veel gevallen, meerdere partners verlies je als merk als snel de controle over je digitale media inkoop, planning, budget en (optimalisatie van) resultaten. Door je digitale marketing in huis te halen creëer je meer controle over media inkoop en planning, waardoor je kosten bespaart en heb je direct invloed op de resultaten.
2. Transparantie
In een recent onderzoek van Digiday en Bannerflow zeiden 87% van de marketeers dat ze zich zorgen maakten over de transparantie van media bureau’s. In-housing heeft als voordeel dat je zelf aan de onderhandeltafel kunt gaan zitten met publishers en media owners. Je hebt direct inzicht in kosten en inzet.
3. Kosten
Natuurlijk zijn kosten en dan vooral de besparing daarin, een belangrijke drijfveer om in-housing te omarmen. Met in-housing beperk je op meerdere vlakken de kosten, omdat een in-house team minder met bureau’s werkt gaan de bureaukosten omlaag, het in-house team werkt vaak sneller en efficiënter, waardoor er kosten bespaard worden en doordat je eigen team controle heeft op de campagnes, kan adhoc worden bijgestuurd. Natuurlijk staat buiten kijf dat in-house uitvoering ook de extra loonkosten met zich meebrengt door het aannemen van personen met specialistische kennis. Dit heeft echter wel als voordeel dat specialistische kennis binnen de organisatie wordt gewaarborgd.
4. Data
Door de inzet van specialistische bureaus blijft in veel gevallen campagne data buiten de organisatie. Campagnes lopen via de systemen van het ingehuurde bureau en zijn vaak niet direct inzichtelijk. In-housing geeft toegang tot een schat aan data, waarmee je zelf veel meer inzichten verzameld over de consument en zijn/haar gedrag. Dit levert ook inzicht voor je marketing team om solide lange termijn beslissingen te nemen, op bijvoorbeeld het gebied van media inkoop. De data helpt om ad spend en performance beter te begrijpen.
5. Snel en flexibel
In-housing stelt bedrijven in staat om snel actie te ondernemen, in te spelen op de actualiteit en campagnes naar gelang aan te passen. M.a.w. de tijd tussen idee en actie wordt geminimaliseerd.
6. Eigen Ad Tech
Onderdeel van in-housing is natuurlijk dat je de juiste software in huis haalt en daar als team mee leert werken. Het “hebben” van eigen software is cruciaal om controle te houden over je campagnes, snel en flexibel te kunnen opereren en het stelt marketing teams in staat om autonoom te kunnen opereren.
7. Creëer een team van interne experts van jouw brand
Eén van de uitdagingen van het werken met een bureau is dat zij jouw merk en propositie niet van binnen en buiten kennen. Door in-housing kunnen marketeers zich helemaal richten op jouw merk, product en boodschap. Bovendien haal je met in-housing experts in huis die enerzijds alles weten over jouw merk, anderzijds specialist zijn in hun specifieke tak van digitale marketing sport.
Admanager helpt bedrijven om digitale marketing skills, kennis en software in huis te halen en goed te laten functioneren. Wil jij weten of in-housing iets voor jou is of wil je sparren over waar te beginnen, boek dan hier een vrijblijvende keukentafelsessie met het team van Admanager in. In deze sessie doen we een snelle scan van de digitale marketing activiteiten en kanalen en geven we tips om deze snel te verbeteren.
Auteur: Babs van Gisbergen – Business Development Manager & Consultant Admanager