Nu is het moment
In de vakmedia en op Linkedin zien wij de laatste weken een flinke stroom artikelen met de strekking dat u als adverteerder vooral door moet gaan met adverteren. Tegen de stroom in.
Blijkbaar hebben we van de twee eerdere crises (internetbubble 2000 en financiële crisis 2008) geleerd dat dit de “way to go” is. Om de argumenten van extra caché te voorzien wordt zo nu en dan de quote “Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful” van Warren Buffet gebruikt. Niet echt een bruikbaar advies als uw verkopen met tientallen procenten dalen en er mogelijk afscheid genomen moet worden van personeel.
Stil staan is geen optie. We moeten door! Neemt niet weg dat een kort moment van stilstand een goed startmoment is voor vooruitgang. Pas op de plaats en nu, vooral nu, het gekozen strategische pad eens tegen het licht houden. Richt u dan op de pijlers strategie, people, data en finance.
Waarschijnlijk heeft u de 2020 plannen voor het grootste deel uit het raam kunnen gooien en probeert u zich aan te passen aan de huidige situatie. Ons advies is om zeer kritisch naar de campagne resultaten van de afgelopen jaren te kijken.
Wat was de bijdrage per media kanaal? Wat heeft gewerkt en wat niet? Elke euro die je in marketing investeert zou zichzelf minimaal terug moeten verdienen, dus verleg de focus naar de best werkende instrumenten.
Door de jaren heen hebben adverteerders steeds meer externe partners om zich heen verzameld. Het tijdperk dat de gehele marketing en media strategie door één bureau werd gedaan, is inmiddels lang geleden. Dit is het moment om het kaf van het koren te scheiden. Ga met alle partijen om de digitale tafel en daag ze uit om nog beter en efficiënter samen te gaan werken.
Door dit te doen ziet u meteen wie een team player is, wie vooral bezig is met de KPI’s van uw bedrijf en niet alleen met het eigen korte termijn belang. Meld dit laatste ook vooraf, u zult verbaasd zijn welke efficiëntie slagen er nog gemaakt kunnen worden. Wees in dit geval vooral niet bang voor rigoureuze beslissingen en houd in het achterhoofd dat uw externe leveranciers waarschijnlijk niet ontkomen aan bezuinigingen. Met andere woorden: krijgt u straks nog de kwaliteit die u verdient of moet uw favoriete adviseur straks zijn tijd verdelen over meer klanten.
Een zelfde aanpak geldt voor uw eigen marketing team. Wie zet dat extra stapje? Welke parels in uw teams kan u inschakelen om uw marketingaanpak naar een hoger plan te brengen?
Welke data heeft u nu tot uw beschikking en kan deze informatie u helpen bij het bijstellen van de strategie? Vaak wordt deze data gepresenteerd in een dashboard wat gemaakt is in het tijdperk dat het goed ging. Besef hoe u gewend bent aan dit dashboard zonder eigenlijk goed te begrijpen hoe deze data wordt opgebouwd.
Ga eens spitten in de resultaten, wij durven te wedden dat er nieuwe inzichten komen bovendrijven. Daarnaast merken wij dat klanten vaak gebruik maken van verouderde doelgroep omschrijvingen en persona’s. Duik de doelgroepdata (analytics en de sociale kanalen) in en scherp deze aan.
Dat u zuinig moet zijn op uw centen is evident. U weet niet wat de rest van het jaar nog voor u in petto heeft. Dit is wel het moment om met de stofkam door de contracten van al uw “marketing” leveranciers te halen en te bekijken of zij hebben geleverd wat er contractueel is afgesproken.
Welke activiteiten kunnen binnen uw eigen organisatie uitgevoerd worden? Het inhousen van digitale marketing activiteiten heeft zijn voordelen cq besparingen, waardoor dit het begin kan zijn van de digitale transformatie van uw organisatie.
Daarnaast is dit het juiste moment om in gesprek te gaan met publishers en media owners voor campagnes later dit jaar. Op dit moment is er meer aanbod dan vraag en financiële toezeggingen vanuit adverteerders zijn schaars. Hierdoor ontstaat een sterke onderhandelingspositie om het optimale uit de media investering te halen.
Aan dit artikel werkten mee Steven Pieneman, George Goudsblom en Sjoerd van Nierop. In de afgelopen jaren hebben zij diverse adverteerders begeleidt in de verbetering van marketing en media resultaten door het verzorgen van audits en het aanscherpen van de media buying strategie.
Steven Pieneman: https://www.linkedin.com/in/pieneman/
George Goudsblom: https://www.linkedin.com/in/george-goudsblom-6189815/