In-housing Onderzoek 2020: de structuur van de marketingoperatie
– 17% van de ondervraagden maakt geen gebruik van specialistische bureaus en voert de digitale marketingactiviteiten uit met behulp van een eigen digital team.
– 50% werkt vanuit een hybride model, waarbij af en toe gebruik wordt gemaakt van specialistische bureaus. Een dedicated digital marketingteam is aanwezig.
– 33% van de ondervraagden heeft geen digital marketingteam en werkt samen met specialistische digitale bureaus.
Admanager voerde in mei en juni 2020 een onderzoek uit naar in-housing en ondervroeg daarbij ruim 70 Nederlandse marketeers aan adverteerderszijde.
We onderzochten meerdere facetten van in-housing, zoals:
• de relatie met externe bureaus;
• obstakels in het inhousing proces;
• verantwoordelijkheid binnen de organisatie;
• korte termijn plannen qua digitale marketingactiviteiten.
Het onderzoek biedt inzicht in wat adverteerders als voordelen èn barrieres beschouwen bij zowel de beslissing als de procesgang van het in-house brengen van de digitale marketing operatie.